Kad atsispirtum priešui, reikia išnagrinėti, kokiais metodais jis
kariauja. Tik žinant priešininko kovos būdus galima sukurti veiksmingas
gynybos priemones ir realiai pasipriešinti. Ne paslaptis, kad šiuolaikinis karas
– tai informacinis karas. Būtent informacinio ginklo pagalba mus
pavergė tie, kuriuos priimta vadinti „Pasauline vyriausybe", Komitetu
300 ir kitos smulkesnės valdančiosios organizacijos. Vienas pagrindinių
ir mėgstamiausių vergvaldžių metodų – baimė. Jei žmogus gyvena harmonijoje su savimi ir jį supančiu pasauliu, savo
natūraliu ritmu – jam nereikalingas valdovas, diktuojantis savo valią.
Toks žmogus yra laisvas ir pats priima sprendimus savo gyvenime.
Pamėgink, prieik prie tokio žmogaus ir pasakyk: „klausyk, aš tave
valdysiu" – vargu ar jis sutiks. Dėl to bet kuriai valdžios struktūrai
reikia pagrįsti ir pateisinti savo egzistavimą, ir padaryti tai
gudraujant. Ir jos tai daro – per baimę. Jos prieina prie žmogaus ir
sako: „Tu žinai, kaip baisu gyventi pasaulyje? Pasižiūrėk – visur
prievarta, melas, žiaurumai. Bet jeigu tu sutiksi padaryti mane savo
valdovu, aš tave nuo viso to apginsiu". Iš esmės valdžia parduoda mums mūsų nuosavą baimę, kurią ji pati ir sukuria. Kitaip ji niekam nebus reikalinga. Mainais valdantieji pasiima mūsų
laisvę, mūsų nepriklausomybę. Ir žmogus noriai dalinasi su jais šiomis
savo gyvenimo vertybėmis, su palengvėjimu perduoda valdžiai atsakomybę
už sprendimų priėmimą, kadangi jis yra įbaugintas. Štai taip supaprastintai galima apibūdinti valdžios mechanizmą. Jis
pasireiškia tūkstančiais įvairiausių variantų, kuriuos reikia mokėti
atpažinti. Pateiksiu kelis pavyzdžius. Viena seniausių baimių, kurią
savo tikslais naudoja valdžia – Dievo baimė. Ir baugino žmones tiek
Dievo nemalone šiame gyvenime, tiek amžina kankyne pragare po mirties.
Kita paplitusi baimė – karo,
išorinės grėsmės baimė. Tarybų Sąjungos gyvavimo laikais visus
vakariečius jų vyriausybės baugino „raudonuoju pavojumi", o Tarybų
Sąjungoje savo ruožtu kalbėjo apie pūvančio kapitalizmo
branduolines galvutes ir būtinybę susitelkti bei apsiginkluoti.
Šiandien pavojus sklinda, kaip teigia daugelis išsivysčiusių šalių, iš
arabų valstybių. Vyriausybės sugalvojo terorizmą, kuris pasirodė esąs
labai veiksminga bauginimo priemonė. Nors bet kuris sveikai mąstantis
žmogus supranta, kad mirtingumo statistikoje mirtys nuo terorizmo užima
tikrai ne pačias aukščiausias lentelės eilutes. Pasitelkusi žmonių baimę susirgti, medicinos pramonė darosi
didžiulius pinigus, nors vėlgi, pagal statistiką, žmonija nepradėjo
sirgti mažiau, nežiūrint grandiozinių medicininių mokslų pasiekimų. O ir
daugelio brangių vaistų nauda abejotina. Vienas naujausių pavyzdžių –
kiaulių gripo baimė ir grandioziniai pelnai, kuriuos žeriasi vakcinos
gamintojai. Begalė smulkesnių baimelių veikia buitiniame lygmenyje. Policija
pateisina savo egzistavimą tuo, kad yra banditų. Kompiuterių antivirusų
gamintojai – kad esama hakerių. Juristai – kad vyksta teisės pažeidimai (čia verta prisiminti juristų miestelį iš filmo "60-asis greitkelis" - red.past.).
Ir panašiai. Vardinti galima iki begalybės. Mūsų visuomenėje esama netgi speciali ekonomikos šaka, kuri darosi
pinigus grynai iš baimės, negamindama jokio naudingo produkto, kitaip
sakant, paprasčiausiai parazituoja visuomenėje. Tai – draudimas.
Draudimo agento meno esmė – įbauginti žmogų kiek įmanoma smarkiau, kad
jis patikėtų, jog jei nenusipirks draudimo, tai jį tučtuojau užgrius
visos įmanomos ir neįmanomos bėdos. Verslas šis labai pelningas ir
aktyviai peršamas valstybės. Nuo daugelio draudimo rūšių dabar jau netgi
neįmanoma atsisakyti – tai ir automobilių draudimas, ir į bilietų kainą
įskaičiuojami nelaimių kelionėse draudimai ir t.t. draudimo sferos
finansinė apyvarta daug kartų didesnė už biudžetus įmonių, kurios gamina
realiai naudingus produktus. Su baimės pagalba taip pat kovojama ir su kitaminčiais. Pamėgink
išsakyti nepatinkančią valdovui nuomonę ar pasipriešink visuotinai
priimtai tvarkai – tave mažų mažiausiai tuojau pat paskelbs bepročiu ir
padarys visuomenės atstumtuoju. O kas iš žmonių šito nebijo? Mumyse
labai stipri baimė būtų atstumtiems artimųjų, mums svarbi aplinkinių
nuomonė, jų pritarimas. Todėl ir šita baimė visu pajėgumu eksploatuojama
manipuliatorių, kad išlaikytų mus reikiamose vėžėse. Čionai reikia apsakyti, kad jau iš pat pradžių žmogaus pasaulėžiūra
šiuolaikinėje visuomenėje nuo pat pirmųjų gyvenimo metų formuojama tokiu
būdu, kad žmogus būtų pažeidžiamas baimės jausmui. Jam formuojamas
ne mozaikinis bet kaleidoskopinis pasaulio suvokimas (kai mozaikoje trūksta kažkiek akmenukų - bendras vaizdas nėra iškraipomas, skirtingai nei kaleidoskope - truputi pasuksi ir vaizdas visiškai kitoks), padrikas pasaulio vaizdas, kuris visiškai iškraipytas (red.koreg.). Jam
niekas nepasakoja apie tokias sąvokas kaip gyvenimo prasmė ir žmogaus
paskirtis. Žmogų prikala prie žemės paviršiaus materialinės gėrybės ir
malonumai, kurių jis bijo netekti. Jau mokykloje jis pradedamas bauginti
prastais pažymiais, galimybe likti antriems metams ir neįstoti į
universitetą. Vėliau darbdaviai baugina jį baudomis ir atleidimu iš
darbo. Mūsų pasaulio vaizde dirbtinai sukuriamos skylės, kurias sumaniai
naudojant galima įbauginti žmogų tuo, kas nežinoma, neištirta. Aktyvų vaidmenį bauginime vaidina masinės informacijos priemonės.
Pakanka pasižiūrėti per TV kriminalinę kroniką, kad pasidarytų baisu
vaikščioti gatvėmis. Plačiai skleidžiamos per žiniasklaidą ir pasaulinio
masto baimės – terorizmas, įvairiausi gripai ir pan. Pratęsdami užburtą ratą mes ir patys pakankamai greitai išmokstame manipuliuoti artimaisiais per baimę. Vaikas
rėžia tėvams: „Pabėgsiu iš namų!" Žmona baugina vyrą: „Štai išsiskirsiu
su tavim, tada žinosi, ką praradai!" Dauguma santykių kolektyvuose ir
šeimose konstruojami pasitelkus ne laisvę ir bendradarbiavimą (tandemo principu - red.past.), bet baimę
ir priklausomumą. Dauguma žmonių kone visą gyvenimą nugyvena kankinami begalės baimių –
tiek nuosavų, tiek įpirštų. Gyvena jie nelaimingi, bet negali gyvenimo
pakeisti, nes permainų jie taipogi bijo. Baimė labai marga – tik spėjai išsiaiškinti su vienu jos
pasireiškimu, kai tučtuojau išplaukia kitas. Dėl to, kad išsilaisvintume
nuo baimės valdžios, reikia turėti jėgų save keisti. O pirmiausiai
reikia įgyti tokią savybę kaip sveikas mąstymas. Trumpame straipsnyje
neįmanoma pateikti recepto „kaip tapti stipria asmenybe", tačiau galima
pasakyti, kad vienas esminių momentų šiame kelyje yra tai, kad reikia
išmokti pasitikėti nuosava patirtimi. Pats pirmasis žingsnis ta linkme – atrasti laiko ir iš naujo
permąstyti, iš naujo peržvelgti visą savo gyvenimą ir anksčiau sukauptą
patirtį. Toks žingsnis jau pats savaime padeda atsikratyti begalės
iliuzinių baimių ir neteisingų požiūrių. Paskui reikia išmokti imtis
atsakomybės. Tame tarpe pradėti sąmoningai planuoti savo naują įgyjamą
patirtį ir kurti strateginius gyvenimo planus. Jeigu žmogus pradeda eiti
šiuo keliu, pats gyvenimas pasufleruos, ką reikia daryti toliau. Baimės neįmanoma atsikratyti visiškai, bet galima, kaip sakoma,
„pastatyti ją į vietą". Reikia išmokti pasakyti savo baimei: „Ačiū už
tai, kad įspėjai mane dėl pavojaus. Atsižvelgsiu į tai, analizuodamas
situaciją. Tačiau sprendimą priimsiu aš, o ne tu". Taip pat nevertėtų
mestis į kraštutinumus ir pulti į neapgalvotą riziką vien dėl to, kad
įrodytume sau ar aplinkiniams, kad esame narsūs. Šitaip sąmoningai darbuodamasis su baime ir patirtimi (su savo psichika - red.past.), žmogus pamažu,
bet užtikrintai pakeis savo [pasaulio] suvokimą. Ir vieną gražų momentą jis gali
su nuostaba atrasti, kad jo pasaulio vaizde kažkas pasikeitė. Kad pas jį
užgimė nauji prioritetai ir naujos vertybės. Kad jis orientuojasi ne į
materialius daiktus, o į dvasinius dalykus. Kad dauguma jo baimių išnyko
kaip šešėliai, sužibus naujai įgytam blaiviam mąstymui. Kad jis,
pasitikėdamas savimi ir remdamasis savo paties patirtimi aiškiai žino,
kas yra gerai, o kas – blogai. Kad jam nebereikia aplinkinių pritarimo,
kadangi jis pats puikiai suvokia, ką jis daro ir kam to reikia. O
svarbiausia – jis pats ir niekas kitas ėmė valdyti savo paties gyvenimą ir gyventi pagal sąžinę.
"... Ir bailumas, be abejo, viena iš didžiausių ydų. Taip
kalbėjo Ješua Ha-Nocri. Ne, filosofe, aš prieštarauju: tai yra
didžiausia yda" (Poncijus Pilotas, "Meistras ir Margarita")
šaltinis
|