Oficialioji
Lietuvos ir Rusijos santykių istorija yra klastojama nutylint
akivaizdžius faktus – taip, kad Rusija būtų kuo labiau apjuodinta
lietuvių akyse.
Oficialioji Lietuvos istorija vaizduoja Rusiją juodžiausiomis spalvomis.
Kad
ir koks "nusikaltėlis" ir "pabaisa" buvo Stalinas, kad ir kiek kančių
atnešė lietuviams, tačiau būtent jis grąžino Lietuvai Vilnių ir
Klaipėdą, kai nebebuvo likę nė mažiausios vilties juos atgauti. Istorijos vadovėliai, televiziniai istorikai, enciklopedijos ir pan. –
tie, kas rašo ir palaiko oficialiąją Lietuvos istoriją, vaizduoja
Rusiją didžiausiu istoriniu lietuvių tautos priešu. Daugiausia
dėmesio Lietuvos istorikai, o taip pat žiniasklaida bei grožinės
literatūros autoriai skiria Stalino laikų lietuvių trėmimams bei
lietuviškojo rašto draudimui 19 a. pabaigoje – 20 a. pradžioje. Jei patikliai perskaitysime
oficialiosios istorijos tekstus, susidarysime įspūdį, kad Lietuvos
santykiuose su Rusija tebuvo du dėmesio verti epizodai: 1) Rusija
persekiojo lietuvišką raštą ir kultūrą siekdama surusinti lietuvius; 2)
rusai vykdė genocidą ir norėjo sunaikinti lietuvių tautą. Istorija atitinka valdančiųjų ideologijąAkivaizdu, kad oficialiojoje
istorijoje Lietuvos ir Rusijos santykiai atvaizduoti taip, kaip
naudingiausia dabartinei Lietuvos vyriausybei. Rusija yra pagrindinis
priešas – ir oficialioji Lietuvos istorija ją vaizduoja pačiomis
juodžiausiomis spalvomis. Tas pats pasakyta ir apie
visuotinę istoriją – lietuviškuose istorijos vadovėliuose Rusija yra
pavaizduota kaip iš principo bloga valstybė, pabrėžiant neigiamą jos
įtaką Europai ir pasauliui – o tuo pat metu beveik neužsimenama net
apie pačius kruviniausius Lietuvos vyriausybės stabukų (vadinamųjų
sąjungininkų) – tokių kaip JAV ar Britanija – nusikaltimus. Lietuvos santykiuose su Rusija buvo ir daug šviesių epizodųTačiau blaiviai pažvelgus į
beveik tūkstantmetinius Lietuvos santykius su Rusija, tampa akivaizdu,
kad šalia skriaudų Lietuva patyrė iš Rusijos ir labai daug gero –
tiesiog užsiėmusi Rusijos juodinimu bet kokia kaina oficialioji
Lietuvos istorija tai nutyli. Tai nebūtinai reiškia, kad
rusai istoriškai simpatizavo lietuviams, kad Rusija jautė pareigą ginti
lietuvių tautą ar pan., tiesiog taip jau atsitikdavo, kad rusai
padėdavo lietuviams visai to nenorėdami, o kelis kartus lietuvių tautos
ir Rusijos interesai tiesiog sutapo. Pirmąją paslaugą rusai padarė lietuviams jau prieš tūkstantį metų. Rytų slavai padėjo susikurti Lietuvos valstybeiBaltų tautos vėlai susidūrė su
agresyviąja krikščionybe. Jos gyveno toli nuo pagrindinių prekybinių
kelių, neturėjo ypatingų turtų ir dėl to nebuvo pakankamai įdomios
užkariautojams. Todėl atskiroms gentims nebuvo
reikalo jungtis į stambius politinius vienetus – valstybės tais laikais
kūrėsi visų pirma tam, kad būtų lengviau apsiginti nuo užpuolikų. Už neskubėjimą sukurti didelių
centralizuotų valstybių (istorikai tai vadina politiniu atsilikimu)
teko skaudžiai užmokėti. Kai prasidėjo kryžiaus karų era ir į Pabaltijį
nukrypo karingųjų vienuolių-plėšikų žvilgsniai, dauguma baltų genčių
dar nebuvo susivienijusios ir nesugebėjo pasipriešinti gerai
organizuotiems ir pažangiau apsiginklavusiems katalikams. Šiauriniai, vakariniai ir
pietiniai baltai buvo greitai nukariauti kalavijuočių, kryžiuočių bei
lenkų – ir po kelių šimtmečių iš prūsų ir jotvingių teliko
prisiminimai. Tačiau lietuviai pirma susidūrė su savo rytiniais kaimynais, dabartinių rusų ir baltarusių protėviais. Kaip ir reikėjo tikėtis, labiau
susiorganizavę slavai nesunkiai nugalėjo atskiras lietuvių gentis ir
11-12 a. šiems reikėjo mokėti duokles Polocko kunigaikščiams. Tačiau stačiatikiai gudai
pasitenkindavo piniginėmis ar daiktinėmis rinkliavomis ir nesistengdavo
visiškai pavergti, pažeminti ir sunaikinti savo užkariautų tautų, kaip
paprastai elgdavosi katalikai vokiečiai ar lenkai – ir todėl lietuviai
gavo beveik šimtmetį susivienyti, sukurti savo valstybę ir
išsilaisvinti. Pasitaikius patogiai progai,
pasinaudoję užkariautojų tarpusavio rietenomis, lietuviai išsivadavo ir
netrukus patys pradėjo užkariauti slavų žemes. Kai atėjo laikas
priešintis vokiečiams ir lenkams, Lietuva jau buvo centralizuota
valstybė ir, vienintelė iš tiekos baltų tautų, sugebėjo atsilaikyti
prieš katalikų ekspansiją kelis labai svarbius šimtmečius. O jeigu gudai nebūtų laiku
„švelniai" užkariavę dabartinės Lietuvos ir dar nesusivienijusioms
lietuvių gentims būtų tekę akis į akį susidurti su kalavijuočiais ir
kryžiuočiais? – greičiausiai Lietuvos laukė Jotvingijos bei Prūsijos
likimas. Todėl nori nenori reikia
pripažinti, kad turime būti dėkingi dabartinių rusų ir baltarusių
protėviams, seniai seniai likimo valia „privertusiems" mūsų protėvius
susivienyti į Lietuvos valstybę. Stačiatikiai supažindino lietuvius su krikščioniškos kultūros pasiekimaisDabartiniuose Lietuvos
istorijos vadovėliuose paprastai bandoma sudaryti įspūdį, kad Lietuvą
„į Europą atvedė" katalikai, apkrikštiję Mindaugą, o keliais
šimtmečiais vėliau – ir visą Lietuvą. Tačiau iš tikrųjų su
krikščioniškojo pasaulio technologijomis lietuvius supažindino rytų
slavai. Būtent po gudų žygių į Lietuvą čia prasidėjo pažanga žemės
ūkyje, ginklakalystėje ir karyboje, greičiausiai iš gretimų rytinių
slavų valstybėlių lietuviai mokėsi politinės valstybės organizacijos ir
centralizuoto valdymo meno. Ir vėliau, jau patys
užkariaudami gudų kunigaikštystes, lietuviai visą laiką mokėsi iš savo
rytinių kaimynų, perimdavo iš jų naujas technologijas, žodžius naujiems
kultūros ir technikos terminams pavadinti ir netgi patį jų gyvenimo
būdą. Gudai dovanojo lietuviams jų pirmąjį raštą.
Ne katalikai, o dabartinių rusų
protėviai pirmieji pradėjo skleisti Lietuvoje krikščionybę –
kilmingieji lietuviai jau tryliktame amžiuje tapdavo stačiatikių
vienuoliais, žyniais ar net šventaisiais. Pagaliau būtent gudai dovanojo
lietuviams rašto kalbą. (Didžiojoje Lietuvos Kunigaikštystėje
valstybiniai dokumentai buvo rašomi ne lotyniškai, bet rusiškai –
kirilica – dar ilgai po Jogailos išdavystės.) Taigi oficialioji Lietuvos
istorija nuslepia visą eilę neginčijamų istorinių rytų slavų kultūros
nuopelnų lietuvių tautai ir Lietuvos valstybei. Greičiausiai tokiu būdu
istorikai nori nušauti du zuikius – išsaugoti „blogosios Rusijos"
įvaizdį ir kartu nesugriauti legendos apie Katalikų bažnyčios vykdytą
„lietuvių civilizavimo misiją", taip įsiteikdami ir politikams, ir
įtakingiesiems katalikų „hierarchams". Rusija išgelbėjo lietuvių tautą nuo sulenkinimo18 a. lietuviai buvo pakliuvę į siaubingą padėtį. Kovoti su įsibėgėjančia Reformacija antroje 16 a. pusėje į Lietuvą atvyko jėzuitai. Jie laikė lietuvius pagonių ir protestantų tauta ir siekė
ją sunaikinti – sulenkinti visomis įmanomomis priemonėmis. Šią jėzuitų
nuostatą perėmė diduma Katalikų bažnyčios Lietuvoje vadovybės (galbūt
išskyrus Žemaitiją). Lietuviškas tikėjimas buvo
persekiojamas, iš lietuvių kalbos ir pačios lietuvybės buvo visaip
tyčiojamasi – buvo vykdomas lietuvių tautos genocidas. 18 a. dauguma
lietuvių bajorų sulenkėjo, lietuviais (kalbančiais lietuviškai) išliko
tik baudžiauninkai ir dalis Žemaitijos bajorų. Akivaizdu, kad dar šimtmetis
persekiojimų – ir lietuvių būtų nebelikę iš viso, kaip tai įvyko Pietų
ir Rytų Lietuvoje (Lietuva dar ne taip seniai buvo kur kas didesnė nei
dabar). Daugiau apie tai: Lietuvybė ir Katalikų bažnyčia istorijojeLaimei, prisijungusi dabartines
Lietuvos žemes po Žečpospolitos padalijimų (paskutinis įvyko 1795 m.),
Rusija pradėjo kovoti su apie nepriklausomybę svajojusiais Lenkijos
patriotais ir todėl ėmėsi gaivinti bei visokeriopai remti Žečpospolitos
tautines mažumas. Būtent carinės Rusijos valdžia
pagaliau grąžino lietuvių kalbą į Lietuvos mokyklas, iš kur Katalikų
bažnyčia ją buvo pašalinusi daugiau kaip prieš šimtą metų, tačiau dar
didesnę paslaugą Rusija padarė lietuviams išvaduodama juos iš
negailestingos socialinės ir kultūrinės lenkų priespaudos. 19 a. pradžioje lenkai (arba
visiškai sulenkėję lietuviai) buvo užėmę beveik visas svarbiausias
socialines, politines ir politines pozicijas. Absoliuti dauguma
vaivadų, kaštelionų, ministrų, pagaliau šiaip žemvaldžių, bajorų,
mokytojų, gydytojų ir pan. žmonių, kontroliavusių visuomenės gyvenimą,
save vadino lenkais. Maironio žodžiais – „Sum gente lithuanus, tačiau natione polonus".
Tas pats dėjosi ir Katalikų bažnyčios hierarchijoje, kur viešpatavo prieš lietuvybę nusistatę žyniai. Lietuviai buvo pagrinde
beteisiai baudžiauninkai – lenkiškųjų ponų engiami ir niekinami tarnai.
Tik Žemaitijoje baudžiava nebuvo tokia sunki, buvo ir laisvųjų
lietuvių valstiečių, o Žemaičių bajorų sąjūdis palaikė lietuvybės
pozicijas. Po 1830-1831 m. sukilimo
padėtis iš esmės pasikeitė. Dauguma labiausiai engusių lietuvius lenkų
šovinistų aktyviai dalyvavo sukilime, todėl Rusijos valdžia juos
ištrėmė ir konfiskavo jų nuosavybę. Panašus likimas ištiko ir
sukilimą palaikiusius lietuvius labiausiai niekinusius katalikų žynius.
Praradusi savo lenkiškuosius rėmėjus, Rusijos spaudžiama Katalikų
bažnyčia kai kuriuose Lietuvos regionuose pradėjo ieškoti sąjungininkų
tarp lietuvių, o Žemaitijoje netrukus tapo pagrindine lietuvybės
atrama. Sumažėjus lenkų šovinistų skaičiui ir įtakai, sustiprėjo lietuvių pozicijos visose visuomeninio gyvenimo srityse. 1841 m. buvo legalizuotos
lietuviškos parapijinės mokyklos. 1850 m. būtent Rusijos valdžios
pastangomis Žemaičių vyskupu tapo Motiejus Valančius. Pagaliau 1861 m. būtent Rusijos
caras panaikino baudžiavą, išlaisvindamas lietuvius nuo daugiametės
vergovės. (Prieš padalinant Žečpospolitą 1791 m. priimta lenkiškoji
Gegužės 3 konstitucija baudžiavą dar labiau sustiprino.) Pirmojoje 19 a. pusėje lietuvių
tauta atsigavo, susiformavo lietuviškosios tapatybės jausmas.
Visuomenėje įsitvirtino lietuviškoji inteligentija. Dar taip neseniai
buvę ant išnykimo ribos, tautų pavasarį lietuviai pasitiko kaip
pilnavertė atgimstanti tauta. Žinoma, po 1863-1864 m.
sukilimo Rusija pradėjo drausti lotynišką lietuvišką raštą, vėliau buvo
bandymų surusinti lietuvius, tačiau akivaizdu, kad būtent Rusija
išvadavo lietuvių tautą nuo vergovės lenkams, sudarė sąlygas
pasipriešinti negailestingam kelis šimtmečius trukusiam lenkinimui. Prieš bandymus surusinti
lietuviai atsispyrė, o ar būtų atsispyrę prieš negailestingąjį
lenkinimą, jei būtų pasislikę Žečpospolitoje? Juk pagrindinė lenkinimo
iniciatorė ir vykdytoja buvo įtakingiausia to meto visuomeninė ir
kultūrinė jėga – Katalikų bažnyčia, priešinantis rusinimui tapusi
lietuvybės sąjungininke. Panašu, kad jei ne Rusija, lietuvių tauta kaip tokia jau seniai neegzistuotų. Rusija grąžino Lietuvai Vilnių ir KlaipėdąPagaliau, juk būtent Stalino
dėka Vilnius ir Klaipėda dabar priklauso Lietuvai. Akivaizdu, kad jei
ne Tarybų Sąjungos armija, atėmusi iš Lenkijos Vilnių ir perdavusi jį
lietuviams, niekada nebūtume atgavę dabartinės Lietuvos sostinės. Panašiai atsitiko ir su
Klaipėdos kraštu. Jo teisinė priklausomybė Lietuvai buvo švelniai
tariant abejotina – viską nulėmė asmeninis Stalino sprendimas. Daugiau: Stojimui į Tarybų Sąjungą alternatyvų nebuvoŽiūrint atgal, panašu, kad,
nepaisant netgi žiauriųjų Stalino laikų (NE pačio Stalino - red.tinkl.adm) represijų, įstojimas į Tarybų Sąjungą
1940 m. buvo teisingiausias istorinis sprendimas. Lietuvos santykių su Rusijos istorija akivaizdžiai suklastotaTaigi oficialioji Lietuvos
istorija nekalba apie keturis esminius santykių su Rusija momentus,
turėjusius milžinišką įtaką Lietuvos likimui. Visus keturis kartus,
tegul to specialiai ir nesiekdama, Rusija labai padėjo Lietuvai, o 19
a. greičiausiai iš viso išgelbėjo lietuvių tautą kaip tokią. Todėl yra pakankamai pagrindo teigti, kad oficialioji Lietuvos ir Rusijos santykių istorija yra specialiai klastojama. Peršasi išvada, kad atvirai
priešiška Rusijai Lietuvos vyriausybė randa būdų kaip paveikti
svarbiausias akademines pozicijas užimančius Lietuvos istorikus,
vadovėlių ir chrestomatijų autorius, kad šie kurptų oficialiuosius
istorijos tekstus, kurie kaip galima labiau apjuodintų Rusiją lietuvių
akyse – ir tuo būdu sukurtų papildomą psichologinį pateisinimą
akivaizdžiai iracionaliai kabinėjimosi prie Rusijos ir pykimosi su ja
vyriausybės politikai. Tačiau ar verta leistis taip
pigiai manipuliuojamiems politikų ir istorikų – profesionalų,
tesiekiančių kurstyti ir palaikyti tautos tradicija tampantį įniršį?
Juk nieko nėra lengviau valdomo už aklos neapykantos apsvaigintus
fanatikus. Giedrius Šarkanas, 2007-ųjų gruodis, Vilnius
|