Mes, žemiau pasirašę
mokslininkai ir specialistai, dirbantys alkoholio kontrolės politikos formavimo
ir jos įgyvendinimo, vartojimo prevencijos ir pasekmių gydymo srityse, siekdami
užkirsti kelią alkoholio verslo atstovų skleidžiamiems pseudomoksliniams samprotavimams
ir sąmoningiems klaidinimams, kreipiamės į politikus ir visuomenę pareikšdami,
kad: Pasaulio sveikatos organizacija pačia efektyviausia
alkoholio vartojimą mažinančia priemone pripažįsta jo prieinamumo mažinimą, tai
yra gėrimų kainų (akcizų, muitų) didinimą, pardavimo laiko trumpinimą ir
pardavimo vietų skaičiaus mažinimą. 2008 – 2009 m. Lietuvoje, tik dėl
sugriežtintų Alkoholio kontrolės ir Akcizų įstatymų nuostatų ir dėl to
padidėjusių alkoholinių gėrimų kainų, sutrumpinto pardavimo laiko ir apribotos
reklamos bei perkamosios galios susilpnėjimo dėl ekonominės krizės, sumažėjo
alkoholinių gėrimų pardavimai ir bendrasis alkoholio vartojimas. Šį teiginį
patvirtina pastarųjų metų Lietuvos gyventojų sveikatos rodiklių, tiesiogiai
susijusių su alkoholio vartojimu (įskaitant tiek legalų, tiek nelegalų),
pagerėjusi statistika. 2009 m. Lietuvos sveikatos informacijos centro
duomenimis, paremtais Privalomojo sveikatos draudimo informacinės sistemos
SVEIDRA duomenų baze, alkoholio toksinis poveikis, skaičiuojant 100 000
gyventojų, sumažėjo iki 57.9 atvejo (2007 m. buvo diagnozuota 81.4 atvejų).
Ūmios alkoholinės intoksikacijos atvejų nuo 11.7 atvejo 2007 m. sumažėjo iki
6.9 atvejo 2009 m. Alkoholio vartojimo mastus geriausiai atspindi ir
statistiškai patikimiausias rodiklis – alkoholinių psichozių skaičius,
tenkantis 100 000 gyventojų. Nuo 128.3 atvejų 2007 m. šis rodiklis sumažėjo iki
93.7 2009 m., tai yra sumažėjo 27 proc. Beje, panašūs teigiami sveikatos
rodiklių pokyčiai buvo užfiksuoti 1985 – 1986 metais Andropovo – Gorbačiovo
akcijos metu. Todėl teiginiai, kad draudimai nepadeda, yra absoliučiai
neteisingi. Pripažįstame alkoholio vartojimo prevencijos
svarbą. Daugelis iš mūsų šioje srityje profesionaliai dirbame, todėl privalome
įspėti, kad šios veiklos rezultatų lūkesčiai yra dažniausiai pervertinami ir
toli gražu neprilygsta prieinamumą mažinančių priemonių efektyvumui. Įrodyta,
kad, nesant griežtos alkoholio kontrolės bei neigiamų visuomenės nuostatų dėl
alkoholinių gėrimų vartojimo, švietimo ir ugdymo priemonės yra visiškai
neefektyvios. Neabejotina, kad tai puikiai žinoma ir alkoholio verslo
strategams, kurie būtent šiomis priemonėmis primygtinai siūlo pakeisti
kontrolės sugriežtinimą. Logiška
teigti, kad alkoholinių gėrimų piginimas (mažinant akcizus) ir prekybos laiko
ilginimas yra visiškai netinkamos priemonės kovai su kontrabandiniais ir
nelegaliai gaminamais gėrimais. Nelegalūs gėrimai visuomet būna pigesni už
legaliai parduodamus, todėl jų pasiūlą sumažinti galima tiktai efektyviomis
užkardinimo priemonėmis, gerinant specialiųjų tarnybų darbą. Siekis
papildyti valstybės biudžetą pinigais, surenkamais iš alkoholio verslo, iš
esmės yra pražūtingas valstybei. Reikia pagaliau visiems suprasti, kad
alkoholio akcizo mokesčio svarbiausioji paskirtis yra jo vartojimo mažinimas, o
ne biudžeto pildymas. Todėl ir ateityje, kylant ekonomikai, akcizo mokestis
taip pat turi būti didinamas. Akcizo įplaukomis negalima kompensuoti žalingų
alkoholio vartojimo padarinių nei žmonių sveikatai, nei Lietuvos ūkiui. Seniai
žinoma, kad alkoholio žala valstybės ūkiui ir visuomenei 5-6 kartus viršija šio
verslo įnašą į iždą. 2006 m. atliktoje mokslinėje studijoje „Alkoholis
Europoje", kuri pateikta kaip ataskaita Europos Komisijai, teigiama, kad 2001
m. 15 senųjų ES šalių pajamos iš alkoholio mokesčių siekė 25 mlrd. eurų, o vien
materialūs alkoholio vartojimo kaštai sudaro apie 125 mlrd. Apskaičiuoti ir
prie nuostolių reiktų pridėti dar apie 270 mlrd. eurų nematerialių kaštų (2003
m.). Akivaizdu, kad alkoholio verslo interesai negali sutapti su valstybės
gerovės tikslais. Lietuvos
Respublikos Konstitucinis teismas 1997 metais konstatavo, kad ,,Valstybė
reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei”.
Vadinasi, pripažįstama visuomenės intereso pirmenybė prieš verslo interesą. Tikime blaivia
ir šviesia valstybės ateitimi, kurios likimas šiandien Seimo rankose. Pasirašo: G. Belian, D. Brogienė, R. Eičinaitė-Lingienė,
A. Goštautas, N. Goštautaitė-Middtun, O. Grimalauskienė, A. Grigošaitienė, R.
Gurevičius, V. Grabauskas, I. Isakova, A. Išarienė, D. Jankauskienė, R.
Jankauskas, V. Jurkuvėnas, A. Jurgutis, R. Kalėdienė, G. Kligys, S.
Lesinskienė, V. Mačiulis, A. Mikalauskaitė, I. Misevičienė, A. Monkauskaitė, R.
Nadišauskienė, L. Narkauskaitė, J. Petkevičienė, R. Petkevičius, J. Pundzius,
D. Puras, E. Razgauskas, T. Saladis, G. Smolianskienė, R. Stukas, I.
Uogintaitė, A. Valantinas, R. Valintėlienė, D. Vaitkaitis, I. Večkienė, R.
Venckienė, A. Veryga, A. Zaborskis, R. Žekas, A. Želvienė, N. Žemaitienė (iš viso
42 parašai)
Šaltinis
|