Susidaro nuomonė, kad itin didelę socialinę atsakomybę deklaruojantiems
aludariams pats žodis atsakomybė matyt reiškia ne daugiau, kaip
dešimties raidžių kombinaciją. Panašia kombinacija prieš du metus
pasinaudojo „Švyturio" bendrovė, kuri pasisavino Lietuvos trispalvę ir
kaip savo nuosavybę ėmė ją naudoti tiesioginės rinkodaros tikslams.
Tuomet vėliavėlės su užrašu „Mes laimėsim" buvo dalinamos Pekino
olimpinių žaidynių, o dabar – Pasaulio krepšinio čempionato proga.
Tuomet už šią veiklą buvo skirta bauda.
Šiuo atveju pirmasis svarbus aspektas yra tas, kad užsienio kapitalo
įmonė, kuri gamina alkoholinius gėrimus, viešai darko mūsų nacionalinius
simbolius. Šiai įmonei kažin kodėl nekilo minčių taip niekinti
Danijos, kurios kompanija yra „Švyturio" savininkė, vėliavos, tačiau
Lietuvos vėliava tam pasirodė labai tinkama. Kažin ką pasakytų
„Švyturio" advokatai, jei pradėtumėm gaminti jų firmines geltonas
vėliavas su „Švyturio" logotipu ir užrašais „Užsienietiškas šlapimas",
„Alkoholiko svajonė" arba "Carlsberg Breweries go home". Neabejoju, kad
kiltų minčių kreiptis į teismą dėl prekės ženklo naudojimo, kaip tai
atsitiko su domeną švyturys.lt įregistravusiu Mindaugu Kalčinsku.
Baisiausia tai, kad dauguma Lietuvių net nesuvokia, kaip gudriai jie
išnaudojami. Niekas nedraudžia „Švyturiui" gaminti ir nemokamai dalinti
Lietuvos vėliavėlių be jokių papildomų ženklų, ir tokiu būdu skatinti
patriotiškumą. Bet bendrovė elgiasi taip pat agresyviai, kaip elgėsi
tuomet kai buvo svarstomas alkoholio reklamos apribojimas televizijoje
ir radijuje. Tuomet aludariai teigė, kad jei negalės dėti savo
reklaminių ženklų, neberems sporto. Tai kas jiems iš tikrųjų svarbu:
sportas ar prekės ženklai? Ar gyventojams nekilo klausimo, kodėl tos
vėliavėlės dalinamos nemokamai, kai tuo tarpu už Lietuvos vėliavėles be
aludarių simbolikos reikia mokėti pinigus? Atsakymas labai paprastas, už
vėliavėles jau sumokėta ir ta suma įskaičiuota į bendrovės reklamos
biudžetą, o jūs mieli Lietuvos gyventojai, tame biudžete esate įvardinti
nemokamais reklamos nešėjais. Juk geriau ir nesugalvosi.
Įsivaizduokite, kad ne žaidynių metu jums kokia nors privati bendrovė
atneštų Lietuvos vėliavėlę su savo simbolika ir pasiūlytų ją nešioti.
Kiek iš jūsų sutiktumėte? Dauguma sakytumėte, kad nenorite dirbti
nemokamu reklamos agentu, o „Švyturio"atveju net nesusimąstote, kad
dirbate šios bendrovės reklamos stendais.
Yra šventi, bet yra šventesni nei šventi. „Švyturio" bendrovė
neabejotinai priklauso pastariesiems, nes visoms kitoms alaus gamybos
bendrovėms suprantamas draudimas reklamuoti alų televizijoje dienos
metu, tuo tarpu Švyturys, apsimesdamas, kad nedaro nieko neteisėto ir
skatina nealkoholinio alaus vartojimą, apmoka intensyvią alaus reklamą,
kurioje nealkoholinis alus yra tik priemonė taikomiems draudimams
apeiti. Žodis nealkoholinis reklamose užrašomas tokiomis mažomis ir
neišsiskiriančiomis raidėmis, kad reikia turėti itin geras akis ir
išskirtinės raiškos televizorių, kad būtų įmanoma jas perskaityti. Taigi
norisi paklausti kas iš ko tyčiojasi? Kiek ilgai Lietuvos valstybė leis
šitai bendrovei atvirai tyčiotis iš valstybės siekinių ir teisės? Gal
nesileisti apgaudinėjami galėtų bent Lietuvos gyventojai? Aurelijus Veryga PDF Šaltinis
|