Įžanga Jaučiu, kad esame kažkur visai šalia visuotino Dorovės supratimo. Žmonės
Dorovėje nuolat jautė kažkokią keistą galią, kurios tiesiog paprasta
jėga vadinti negalima. Ši galia pranoko visą žmogaus jėgos ir proto
galios suvokimą. Ji tarsi absoliuti. Dorovė
pasireiškia per žmogaus elgesį, vadinasi, Dorovė susijusi su mūsų
kiekvieno valia. Dažnai žmonės sutapatina Dorovę su morale. Mano manymu,
toks tapatinimas nėra visiškai teisingas. Moralė daugiau suprantama,
kaip išorinis reikalavimas (svetimos valios primetimas, prievarta)
veikti asmeniui pagal nustatytus įstatymus ar taisykles. Dorovės
samprata labiau susijusi su vidinėmis asmens nuostatomis. Taigi, kas yra dorovė? Kaip ją identifikuoti bei suvokti? Pabandysiu
išdėstyti savo nuomonę, kurią susidariau perskaitęs ir peržiūrėjęs
daugybę informacijos neišsenkančiame žinių šaltinyje - Internete.
Koncepcijos, ideologijos ir kultūros įtaka Dorovės sampratos formavime
Suprantu,
kad mano šie samprotavimai kai kam atrodys idiotiški ir beverčiai,
kadangi nesu nei koks filosofijos mokslų daktaras, nei koks sociologas,
istorikas ar šiaip visuomenės elito atstovas. Juk tas temas
tūkstanmečius gvildeno visa eilė didžiavyrių: Sokratas, Aristotelis,
Platonas, Hegelis, Nyčė, Kantas, Vidūnas ir t.t. Iš vienos pusės,
kiekvienas jų skirtingai traktuoja Dorovę, iš kitos - beveik visose jų
traktuotėse yra tiesos. Jaučiu širdimi, kad tai dar ne visa tiesa. Ir
tai suprantama, nes visi šie žmonės gyveno tam tikrose, konkretaus
laikmečio, kultūrose, suformuotose tam tikrų ideologijų, kurios išplaukė
iš kažkokios Koncepcijos. Ką
tai reiškia? Reikia pabandyti suvokti, kad visas mūsų gyvenimas, visi
reiškiniai, visa Visata yra valdoma vienokia ar kitokia forma. Tai yra
Valdymas. Žmgus taip pat valdo. Valdymas pasireiškia iš valios. Be
valios negali būti valdymo. Valdymo uždavinius sprendžia Protas. Bet
koks valdymo procesas priklauso nuo pasirinktos valdymo koncepcijos.
Koncepcija – tai veiklos sumanymas, projektas, sudėliotas mintyse, tam
tikras planas. Koncepcija irgi yra valdymas. Todėl, kalbant apie
visuomenės, valstybių valdymą, galime kalbėti apie konceptualią valdžią.
Daugelis iš mūsų žino, tiksliau yra specialiai „įkalta" į galvą, tik
tris valdžias: 1) Įstatymų leidybos – koncepcijos pagrindu kuria įstatymus (Seimas, savivaldybės tarybos); 2) Vykdančioji – įstatymu pagrindu įgyvendina koncepciją (Vyriausybė, savivaldybių administracijos; 3) Teisminė – gina koncepciją nuo jai svetimų (teismai, prokuratūra). Specialiai
nuo mūsų akiračio yra paslėptos dvi valdžios (kadangi jos juridiškai
niekaip neįforminamos, tai apie egzistavimą daugelis mūsų galėjo tik
nujausti): 1) Konceptualioji valdžia – suformuoja koncepciją. Ši valdžia savo prigimtimi yra autokratinė, ji ignoruoja visas demokratines procedūras. 2) Ideologinė valdžia – išaiškina Koncepciją žmonėms, miniai suprantamais jai šūkiais. Konceptualioji
valdžia – tai grupė žmonių, kuri išsamios istorinio proceso analizės
pagrindu formuoja patvarią ateities koncepciją – šalies, regiono ar viso
pasaulio. Šia prasme konceptualioji valdžia yra autokratinė. Rinkimų į
šią valdžią (kaip, pvz., Seimą) nėra. Ši valdžia nematoma. Joje gali
būti ir vienas žmogus. Kad geriau būtų įsivaizduoti, pateiksiu žemišką
pavyzdėlį. Sugalvojo
Andrius, Artūras ir Arūnas užsidirbti pinigų. Susėdo jie ir tariasi.
Vienas siūlo sodinti bulves, kitas – užsiimti turto apsauga, trečias –
plėšti žmones. Pagalvojo visi ir nusprendė, kad geriausia būtų plėšti
žmones per bulvių kainas, saugant jų turtą ir šiaip plėšti tarpuvartėje –
būdų daug. Tam, kad niekas neįtartų, kokiais „darbais" jie užsiims,
reikia sugalvoti metodą, kaip pateikti žmonėms savo „verslo" koncepciją
(plėšti žmones), taip, kad jie, pasitikėtų tais „verslininkais", o dar
geriau, patys sutiktų už dyką dirbti ir atiduoti savo turtus tiems
„verslininkams". Tas koncepcijos išaiškinimas yra vadinamas ideologija.
Taigi, konceptualioji valdžia, šiuo atveju, bus tie tys plėšikai, o jų
juk niekas nerinko į tą valdžią. Jie susibūrė turėdami konkretų tikslą
ir panašų mąstymą. Tačiau, tam, kad tą ideologiją išaiškinti, reikia
kažką irgi nuveikti. Galima būtų tą ideologiją paprasčiausiai surašyti į
storą knygą (pvz., Bibliją), bet ideologijos sklaidos užtikrinimui to
neužteks, reikėtų antrinio ideologijos išaiškinimo būdo, nes ne visi
skaityti moka, neturi laiko, tingi ir t.t. Tam puikiai pasitarnauja
kultūra. Į kultūrą įeina viskas: kalba, menas, literatūra, valgymas,
mados, TV šou, bendravimas ir t.t. Mokslas taip pat yra kultūros dalis.
Būtent per kultūrą žmogus vertina jį supančiąaplinką, tiksliau - ją suvokia. Kiekviena
ideologija turi savo kultūrą. Kiekviena koncepcija turi savo ideologiją
ar net kelias. Kaip tai įmanoma? Ogi pagalvokim. Kiek Seime partijų?
Kiek Lietuvoje partijų? Visos jos turi SAVO ideologijas. Bet tos
ideologijos yra parašytos vienos ir tos pačios koncepcijos – Biblijinės –
pagrindu. Taigi, koncepcija viena, ideologijų – pasiskaičiuokit. Dar
galit pridėti krikščionybę, islamą. Tai irgi ideologijos. Tik
krikščionybės netapatinkite su Kristaus mokymu. Kristus davė
žmonėms gyvenimo Tiesą, teisingą Gyvybės pasaulėžiūrą (koncepciją), bet
nedavė (tiksliau būtų – neįvardyjo) jos formos - ideologijos. Liko
klausimas, o kiek yra koncepcijų? Be jokios abejonės gali pasirodyti,
kad jų yra taip pat labai daug. Bet jas visas galima suvesti į dvi:
dorovingą ir nedorovingą. Iš čia gaunasi, kadkonceptuali
valdžia – tai savivalė (savo valios išraiška), arba dorovinga, arba
nedorovinga. Valdžia – tai praktinė realizuojamoji galimybė valdyti.
Valdo tas, kas „įdeda" visiems idėjas. Kam visa tai dėstau? Tam, kad suvoktume, jog jau
daugiau kaip 2000 metų mes gyvename pagal koncepciją, kurią sukūrė
godūs, siekiantys savo tikslams sukoncentruoti visus Žemės resursus (tai
vadinasi – globalizacija), pavergti visą žmoniją, tipai. Tam tikslui
jie kūrė daug ideologijų (tai įvairios religijos, santvarkos), kultūrų, o
svarbiausia, nuslėpė nuo žmonių arba suteikė jiems nepilną informaciją,
dėl ko mes ir klaidžiojame tame gyvenimo labirinte, garbindami
primestas vertybes ir iš esmės būdami nelaimingais. Ir dabar mes gyvename
biblijinėje kultūroje, kuri yra Biblijinės valdymo koncepcijos,
paremtos gamybos priemonių koncentracija, pasekmė. Ir mokslas visą tą
laiką iš tiesų tarnavo ne žmonių gerovei, o elitarinės (privilegijuotos)
visuomenės sistemos stabilumui palaikyti. Todėl ne išimtis yra ir tie
didžiavyriai, kurių mintys apie Dorovę, moralę yra nuolatos mums ir mūsų
cituojamos.
Pasaulėžiūros vaidmuo diskusijai
Prieš pradedant diskutuoti apie ką nors, reikėtų
susitarti, per kokios pasaulėžiūros prizmę bus aptariama problema. Tą
būtina įvardinti, nes praktiškai visi žmonės turi kažkokią pasaulėžiūrą,
o visas pasaulėžiūras galima suvesti į dvi: kaleidoskopinę ir
mozaikinę. Kiekvienas veiksmas, darbas, seka iš pasaulėžiūros. Jei dabar
diskutuotume apie kokį konkretų daiktą, pvz., stalą, tai, manau,
greitai sutartume, nes ginčytis kaip ir nėra dėl ko. Bet jei pradėtume
diskutuoti tokiais klausimais, kaip dorovė, socialinis teisingumas,
laisvė, lygybė, santuoka, šeima, kiltų (ir kyla) daug ginčų. Čia
nebeužtenka turėti vien kažkokią nuomonę ar matymą. Čia dar reiktų
susitarti, iš kokios pasaulėžiūros pozicijų bus diskutuojama. Daugelis
dar prisimena filosofinį šūkį: kas pirmiau, idealizmas ar
materializmas, dvasia ar materija. Nesigilinsiu į dabartinius
svarstymus. Pasaulėžiūrinių savokų radau įvairių. Svarbiausios bendrines
(pirminės) pasaulėžiūrinės sąvokos būtų tokios: materija, energija, laikas, erdvė, informacija (idėja), matas.
Prisiminkim, kad pasaulėžiūra – tai pažiūrų į pasaulį, gyvenimą, žmogų
visuma. Pasaulėžiūra – tai pasaulio vaizdas, t.y., žmogus „mato" pasaulį
savo receptoriais (akys, nosis, rankos, ausys). Bet čia svarbus dalykas
– to pasaulio vaizdo supratimas, kurį mes išreiškiame leksika arba
vaizdais. Todėl tikrosios pasaulėžiūros sąvokos yra materija, informacija (vaizdas), matas.
Tai ir yra „mozaikinė" pasaulėžiūra. Kita, netinkama, bet mūsuose
naudojama pasaulėžiūra – materija, energija, laikas, erdvė. Tai
„kaleidoskopinė" pasaulėžiūra.
Dorovė – kas tai?
Jei
norime į Dorovę pažiūrėti kritiškai, tai turime turėti supratimą ir
orientuotis žinių apie Gyvybę, ar tiksliau, gamtinių žinių bei jų
vertinimo erdvėje, iš kurių būtų galima sukurti aukščiausio lygio žinių
vertinimo sistema. Bet tai yra sunkiai įmanoma, nes Dorovė jau pati yra
aukšto lygio vertinimo sistema, leidžianti žmonijai ir kiekvienai
asmenybei koreliuoti (santykiauti) vienai su kita beveik visais
veiksmais ir mintimis. Dorovės
sąvoka tarsi sujungia žmonių žinias apie idealą (turi būti) ir realybę
(yra taip): idealai traukia prie savęs realybę, priversdami ją keistis
pagal dorovės principus. Kartu,
Dorovė apima ir esmines pirmines socialines realių žmogaus veiksmų
priežastis: žmonės savanoriškai prisiima asmeninius įsipareigojimus, kad
jų veiksmai atitiktų kažkokiems bendriems papročiams, ir šių veiksmų ir
savo minčių susiejimą su visuomenės tikslais, uždaviniais bei
kriterijais. Gyvenimas tampa Žaidimu, kuriame laimi visi ir kiekvienas. Taigi,
kalbėti apie Dorovę galima tik iš pareigos pozicijos, kurią žmogus
savanoriškai prisiima visuomenei, ar egregorui (egregoras – žmonių
sukurtas informacinis laukas, kolektyvinis protas), ar tai Aukščiausiai
Gamtos Energijai, kurią mes vadiname Dievu, esantiems virš tos
visuomenės ar žmogaus, ir kurie veda tą visuomenę ar žmogų gyvenimo
keliu. Dorovė – tai pareiga. Dorovė
negali būti savanaudė. Tačiau egregorai, kaip ir jų valdomi individai
ar visuomenės, gali būti skirtingo dvasinio potencialo lygio, ir dėl to
gali skirtis savo kokybe, galia, užtaisu (pozityviu ar negatyviu),
aprėpties pločiu ir tt. Dėl šių priežasčių, vieno žmogaus supratimas
apie Dievą nesutaps su kito žmogaus supratimu. Ir nors dvasinis
kiekvieno žmogaus egregoro lygis yra vertinamas, „matuojamas" pagal
bendrą dorovės lygį, tačiau pačią Dorovę kiekvienas žmogus supranta
savaip. Kiekvieno asmens Dorovės supratimas yra subjektyvus, tačiau pati
Dorovė yra objektyvi. Dorovės
problemas tiria moralė. Tačiau, kalbėdami apie įvairių tipų bendrinę
etiką, negalima apie dorovę kalbėti, kaip apie moralę, nes moralė – tai
istoriškai besikeičiančių ar profesinių taisyklių ir elgesio normų,
suformuotų žmonių, atsižvelgiant į jų kompetenciją, patirtį ir dvasinį
santykį, sąvadas. Iš
ko Dorovė kyla? Kaip ji apsireiškia? Kiek privalu ja vadovautis ar
vykdyti? Ir kas atsitinka, kai žmonės ignoruoja Dorovę? Dorovės sąvoka
nuo mūsų yra taip nutolusi, kad didžioji dauguma žmonių, visai rimtai
galvoja, kad dorovė iš viso nereikalinga. Visuomenė sukuria savo elgesio
taisykles, taip suvidurkindama visų žmonių, sudarančių tą visuomenę,
Dorovės supratimą. Kuo
toliau nuo mūsų kasdienybės yra kažkas, tuo mažiau jis yra mums
būtinas. Bet ar tai galima sieti su Dorove? Ar galime mes Dorovę
nustatyti kaip vertybę? Ar nesukeičiame čia mes pasekmės ir priežasties
vietomis? Prisiminkime,
ką mes siejame su Dorove. Kada mes sakome - „elgiasi nedorai"? Viską
apibendrinus gauname, kad „elgtis nedorai" reiškia NAIKINTI GYVYBĘ.
Vienokia ar kitokia forma (alkoholis, narkotikai, melas, ištvirkavimai,
godumas, prievartavimas, skaudinimas, neapykanta, savižudybė, karas,
abejingumas), tiek savo, tiek artimo. Kristus,
Mahometas ar bet kuris kitas Dievo siųstas žmonėms pranašas, davė
žmonėms gyvenimo Tiesą, teisingą Gyvybės pasaulėžiūrą. Taigi, elgdamiesi
dorai, mes saugojame Gyvybę. Tiesos matą sudaro jos priartėjimas prie Dvasios Viršūnės: Dievas yra Meilė. Tiesa yra absoliutus sąžiningumas. Dorovė - tai Absoliuti Tiesa. Dorovė,
kurią mums nurodo Gamta, - tai Balsas Absoliučios Tiesos, kurią mes
vadiname Dievu. Šį Balsą mes ir priimam kaip mūsų sąžinės balsą. Bet šis
Balsas yra iškreipiamas savo egregoru, kuris pas kiekvieną yra
individualus.Ir todėl būti tobulu – tai Idealo utopija.
Viskas, kas neįeina į šį idealą, anksčiau ar vėliau yra pasmerktas
pražūčiai arba pokyčiams, vedantiems lik idealo. Kodėl? Todėl, kad
netiesa (melas) ar laikina tiesa gyvena trumpą laiką, po kurio Gamta
juos ištaiso sunaikindama. Viršūnė, kurią mums pateikia mūsų asmeninis
egregoras, negali sutapti Su Absoliuto Viršūne dėl mūsų materialumo. Žmonės
gyvenime labiau vadovaujasi kasdiena nei Dorove. Tačiau pasąmonėje,
vadovaudamiesi savo asmeniniu Dorovės supratimu, jie vertina savo
gyvenimo etapų rezultatus. Šiandien
vienareikšmiškai galima pareikšti, kad Žmogus negyvena Absoliučia Tiesa
ir todėl jis yra mirtingas. Jūs pasakysite, kad mes negalime gyventi
Absoliučia Tiesa, ir būsite teisūs, bet teisūs neįprastai: Absoliuti
Tiesa yra tarsi lynas, laikantis žmogų žmogaus pavidale. Bet kai šis
lynas dėl kokių nors priežasčių nutrūksta, žmogus pavirsta beždžione,
gyvuliu, monstru. Prisiminkite, kuom tampame ir ką pridarome apsinuodiję
alkoholiu, narkotikais? Atvirkštinis procesas – beždžionės virtimas
žmogumi – puikiai aprašytas daugelio skirtingų „mokslo" vyrų. Bet čia
svarbus visai kitas dalykas: darbas galėjo iš beždžionės padaryti ne
žmogų, o, tarkim, arklį arba traktorių. Tačiau
žmogų iš beždžionės galėjo padaryti tik tokia jėga, kuri davė jam
Pagrindinę Gyvenimo Šviesą. Ir todėl žmogus yra ne šiaip sau Dievo
kūrinys. Dievo kūriniais yra ir vabzdžiai, ir skirtingų rūšių gyvūnai,
ir augalai. Bet ar tai reiškia, kad Žmogus turi teisę gyventi kaip
augalas arba kiaulė? Čia galima būtų pajuokauti: galėt gal ir gali, bet
kas jam tą „malonumą" leis? Vadinasi, gyventi už dorovės ribų, reiškia
gyventi už žmogiškumo ribų.
Reziume
Dorovė prasideda nuo pagarbos sau, kitam žmogui, gyvūnui, Gamtai, Dievui. Pagarba – tai tolerancija, pakelta kubu, nes, toleruojant kažką ar kitą, negalima prarasti savo žmogiškojo tapatumo. Dorovė
– tai pirminė žinia apie bendrus ir asmeninius aukščiausiojo lygmens
santykius, kurie išplaukia iš absoliučių Gamtos Dėsnių. „Moksliškai"
kalbant, Dorovė – tai lyg Etalonas visų Visatoje vykstančių procesų
(cheminių, biocheminių, elektromagnetinių, elektrocheminių ir t.t.) –
Absoliučių Žinių - suvokimo, įsisavinimo (ne tik atpažinimas, pvz.,
branduolinė reakcija) ir tų procesų valdymo (elgesys) taip, kad jie
išsaugotų Gyvybę – kiekvieno asmeniškai ir visos Planetos. Šios
absoliučios žinios, kurias kaupiame, lyg kopdami į žinių Absoliuto
Viršūnę, kartu mums suteikia galimybę elgtis vis labiau absoliučiai
teisingai, dorai. Mes tampame kokybiškesni. Žinios kartu su nauja kokybe
suteikia naują mūsų ar bendrai bet kokios elgsenos suvokimą
(vertinimą). Bet,
mes patys pradedame kristi žemyn nuo tos Viršūnės, kai kaupiame
negatyvų potencialą ir pradedame neatsakingai jį naudoti savo kopimo į
Absoliuto Viršūnę sąskaita. Todėl gyventi santykinėmis tiesomis mums
tampa katastrofiškai pavojinga.
Gal būt galima pasakyti taip: Dievas
per savo pasiuntinius (Buda, Kristus, Mohametas) davė žmonėms gyvenimo
Tiesą, teisingą Gyvybės pasaulėžiūrą (koncepciją). Dorovė – Gyvybės pasaulėžiūros forma (ideologija). Sąžinė – visų savo veiksmų (įskaitant mintis) vertinimas pagal absoliutų etaloną - Dorovę.
Valentinas Grumbinas
|